גמילה, איך? מתי?

מאת: מיה דובינסקי - פעלטון+

מערכת האתר       |       7/10/2013

מהו הגיל הנכון לגמול את התינוק שלי?

זוהי שאלה שקשה לענות עליה משום שהיא תלויה בתפיסות חברתיות ובהעדפה אישית, אך ישנם רמזים בטבע שאם נתבונן בהם נוכל לגלות מה נכון לבני אדם מבחינה ביולוגית.

מתי בני אדם היו אמורים לגמול את צאצאיהם על פי השוואה ליונקים אחרים:

  • ישנם יונקים שגומלים את צאצאיהם כאשר הם מגיעים לפי 4 ממשקל הלידה. אצל בנים זה מתרחש בערך בגיל 27 חודשים (שנתיים וחודשיים) ובנות בגיל 30 חודשים (שנתיים וחצי).
  • ישנם יונקים שגומלים את צאצאיהם כאשר הם מגיעים לשליש ממשקל המבוגר: בבני האדם זה קורה בין 4 ל 7 שנים.
  • אפשר להשוות זאת לגמילה בטבע על פי גודל הגוף הבוגר. אם מודדים מהו הגודל של הצאצא בזמן הגמילה בהשוואה לגודל המבוגר: בני אדם היו צריכים לפי השוואה זו לגמול בין 2.8 ל 3.7 שנים.
  • גמילה על פי הופעת שיני בשר טוחנות: אצל בני אדם בין 5.5 ל 6 שנים. זהו אותו פרק זמן בו הגוף מגיע לחיסוניות הבוגרת שלו.

אנו מבינים מההוכחות שאם היינו חיים בטבע לא היינו גומלים את צאצאינו לפני גיל שנתיים וחצי לפחות. העולם המודרני מאפשר לאדם לגמול קודם לכן מבלי לסכן את צאצאיו. אך יתרונות ההנקה נכונים לילד בן שלוש כמו שהם נכונים לתינוק בן שלושה חודשים. בחברה שלנו נהוג להתחיל תהליך הדרגתי של גמילה כבר מגיל 6 חודשים כשמתחילים לשלב מוצקים. לא מומלץ לשלב מזון מוצק לפני גיל זה. יש כאלו שגומלים קודם מסיבות שונות ואז משתמשים בתחליפי חלב אם. כאשר לאם יש אפשרות להחליט והגמילה לא נכפית עליה מסיבות שלא תלויות, בה כדאי שהיא תגמול בזמן בו היא מרגישה שהדבר מתאים ונכון.

את תרגישי מתי הזמן הנכון עבורך לגמול. כל יום של הנקה, אפילו חלקית הוא רווח נקי. חשוב להסתכל על הימים שכן הנקנו ולא להתמקד בגיל בו הפסקנו להניק. אמרי לעצמך אני נתתי לתינוק שלי כך וכך חודשים/ימים של מזון מופלא שייתן לו התחלה טובה לחיים.  

  

וכשאנחנו מוכנים לגמול, איך מתחילים?

על מנת לאפשר גם לאם וגם לתינוק להסתגל רגשית לתהליך הגמילה עדיף שהוא יהיה תהליך הדרגתי. לעיתים הדבר איננו אפשרי ויש צורך בגמילה פתאומית.

במקרה של הפסקת הנקה פתאומית אפשר לנקוט במספר צעדים על מנת למנוע ולהקל על גודש בשד הנובע מהפסקת ההנקה:

 

  • לרוקן מעט חלב מהשד במקלחת או מעל הכיור כדי להקל על תחושת המלאות, לא לרוקן את השד במשאבה כי ככל שאנו מרוקנים יותר חלב מהשד הוא מייצר יותר חלב והדבר יחמיר את הגודש.
  • להניח עלי כרוב שהיו מעט זמן במקרר על השד (לא על הפטמה, אפשר לעשות חור במרכז העלה כדי שיהיה קל להניח אותו סביב הפטמה). אפשר להכניס את עלי הכרוב לחזייה.
  • להניח קומפרסים קרים על השד (חיתול בד רטוב שהיה במקרר או חבילת אפונה קפואה יעשו את העבודה היטב).
  • לשתות חליטה של תה מרווה או נענע הידועים כמייבשי חלב.
  • התרופות המיועדות לייבוש חלב מתאימות  לתקופת ההנקה המוקדמת ביותר או טרום תחילת ההנקה. התייעצי ברופא אם את במצב המתאים לייבוש החלב בעזרת תרופה.

תהליך הדרגתי של גמילה מתחיל ברגע שאנו מתחילים לשלב מוצקים או תמ"ל. לאורך הזמן נשלב יותר מזונות מוצקים בתפריט. הוויתור ההדרגתי על הנקות לאורך היום ימנע בעיות של גודש בשד. בתהליך הדרגתי של גמילה מורידים בכל פעם הנקה אחת לפי הנוחות של האם (לדוגמא הורדה של הנקה בלילה או במשך יום העבודה כשהתינוק בגן).

מועדון לקוחות פעלטון
הצטרפו למועדון החברים של רשת המשחקיות ותיהנו ממבצעים, הטבות, משחקים והפתעות נוספות...

הקמת משחקיות ליזמים ועסקים

הקלק/י כאן למידע נוסף