הבדיקות שחשוב לעבור בגילאים שנתיים-שש

מאת: ליאורה ולינסקי, מנהלת המחלקה לאיכות ברפואה, חטיבת הרפואה

מערכת האתר       |       8/8/2017


בדיקות רפואיות תקופתיות לא נועדו רק למבוגרים. כדי שהילדים יהיו בריאים, וגם יישארו בריאים, מומלץ מאוד להקפיד על סדרה של בדיקות חיוניות. להלן כל מה שאתם צריכים לדעת על הבדיקות השונות: רפואה מונעת לילדים. רפואה מונעת, שנועדה גם לאנשים בריאים לחלוטין במטרה שיישארו בריאים, חשובה בכל גיל, גם כשמדובר בילדים קטנים. הנה הבדיקות רפואיות שאנחנו ממליצים לעשות לילדים בגילאי 6-2, בתחומים שונים.

 

בדיקות התפתחות
בגילאים האלה, שנתיים עד שש, הילד מתפתח ועובר שינויים רבים. חשוב מאוד לעקוב אחר התפתחותו של הילד, ולבצע בדיקות על מנת לגלות מוקדם ככל הניתן בעיות בריאותיות שונות, כדי לטפל בהן מוקדם ככל האפשר. לפני הכול, מתבצעת בדיקה פיזית כללית, בדיוק כפי שעוברים גם תינוקות; בבדיקות האלה הרופא בוחן את מצבו הכללי של הילד, מאזין לפעימות הלב והריאות שלו, ומשוחח עם ההורים כדי לשמוע על הילד בחיי היום-יום שלו. בנוסף, הרופא בודק את גובהו ומשקלו של הילד, כדי לבדוק האם הוא גדל באופן תקין ביחס לבני גילו. במידה שמתגלות בעיות גדילה, תת משקל או השמנת יתר.
בנוסף, חשוב מאוד לבדוק את ההתפתחות החושית של הילדים. שמיעה, למשל, חיונית גם להתפתחות הדיבור, ולכן אחרי בדיקות השמיעה שמתבצעות בטיפת חלב בגיל הינקות - חשוב לבצע בדיקה נוספת בסביבות גיל שלוש. בין גיל שנתיים לשנתיים וחצי מומלץ לבצע גם בדיקה של היכולות המילוליות, כדי לוודא שאצל הפעוט לא קיימים פערים לעומת בני גילו. במידה שמתגלות בעיות, לעיתים הן קשורות לבעיות שמיעה, כך שהילד יופנה לרופא אף אוזן גרון.

 

בדיקות עיניים
הראייה היא אחד החושים החשובים ביותר וגם המורכבים ביותר. חשוב מאוד לבצע את כל הבדיקות הרלוונטיות המומלצות לילדים, כדי לגלות בשלב מוקדם ככל הניתן בעיות והפרעות אחרי כל הבדיקות הרלוונטיות לתקופת הינקות, בגיל שלוש וחצי יש לערוך לילדים בדיקה נוספת - ולזכור שדחייה עלולה להותיר את הילד עם ראייה לקויה להמשך חייו. מדובר בבדיקה קצרה של כמה דקות בלבד, שבה הילד מתבקש לזהות ציורים, כאשר ככל שהילד מצליח לזהות ציורים קטנים יותר - כך ראייתו חדה יותר. בבדיקה זו ניתן לחשוף בעיות כמו קטרקט, קוצר ורוחק ראייה, פזילה ועין עצלה - מצב שבו הראייה מוגבלת מאוד, ואם לא מטפלים בו, הוא בלתי הפיך.
את הבדיקה הבאה יש לבצע בגיל שש. על פי הוראת משרד הבריאות, כל ילד שעולה לכיתה א' חייב לעבור בדיקת עיניים, כשגם במקרה הזה היא נמשכת כמה דקות, שבהן הילד מתבקש לתאר תמונות שמוצגות לו.
כמו כן, כמובן שיש לפנות לרופא עיניים בדחיפות, במידה שאתם מזהים תופעות יוצאות דופן אצל הילד. למשל, אם הילד סובל מעיניים אדומות או דומעות, נפיחות או צניחה של העפעפיים, דלקות חוזרות, פזילה, רתיעה מאור חזק או כל בעיה נוספת.

 

בדיקות שיניים
שמירה על פה בריא מתחילה כבר בתקופת שיני החלב. למעשה, היא מתחילה כבר מהשן הראשונה. להרגיל את הילד לצחצוח נכון ולבקר אצל רופא שיניים באופן סדיר - זו כבר הכנה טובה לשיניים הקבועות ולטיפול נכון בהן. החוק בישראל קובע, כי מומחה לרפואת שיניים בילדים הוא רופא שעבר הכשרה נוספת של שלוש שנים וחצי, כשאחד התפקידים המרכזיים של הרופא הוא יצירת מערכת יחסים בינו לבין המטופלים הצעירים.
ההמלצה לילדים היא להגיע לביקורת אצל רופא שיניים פעם בחצי שנה, גם אם הילד לא סובל מבעיות וכאבים ולא מתלונן על דבר. בביקורים האלה הרופא מלמד טכניקות צחצוח נכונות, עוקב אחר בריאות שיני החלב כדי למנוע בעיות נפוצות כמו עששת, בודק את החניכיים ואת ריריות הפה כמו הלשון והלחיים, וכמובן שמבצע טיפולים במידה שמתגלות בעיות בחלל הפה.

מועדון לקוחות פעלטון
הצטרפו למועדון החברים של רשת המשחקיות ותיהנו ממבצעים, הטבות, משחקים והפתעות נוספות...

הקמת משחקיות ליזמים ועסקים

הקלק/י כאן למידע נוסף