על השולחן (של הקטנים)

מאת: מומחי מאוחדת

מערכת האתר       |       8/8/2017

ירקות, פירות, דגנים וחלבונים. מה כדאי לילדים שלנו לאכול? ומי הם ה"מתחזים", שמעמידים פני אוכל בריא אבל למעשה כדאי להתרחק מהם?


"העקרונות שנכונים עבור תזונה של מבוגרים הם בדיוק אלה שמנחים אותנו גם בתזונת ילדים: הכי מומלץ לאכול בבית ולהקפיד על אוכל מגוון, לא תעשייתי ולא מטוגן", אומרת טל שדה-קון, דיאטנית קלינית במאוחדת. "אני פוגשת הרבה הורים שהצליחו לשנות את התזונה שלהם רק כאשר החלו להקפיד על תפריט בריא לילדים: שתי ציפורים במכה אחת".

 

מה הילדים שלנו צריכים לאכול?
"אני ממליצה להתבסס על פירמידת המזון המוכרת", אומרת שדה-קון, ומפרטת:
דגנים - "הבסיס הרחב של הפירמידה. יש הרבה סוגים: לחם, פסטה, מאפים, אורז ועוד. למרות שלא כל הילדים מתחברים לטעם של פסטה מלאה או אורז מלא, כדאי מאוד שחלק מהדגנים יהיו מלאים כי הקליפה מכילה ויטמינים וסיבים. אגב, זה לא הופך את הדגנים הלבנים לרעים בהכרח".
ירקות ופירות - "היתרונות התזונתיים של אכילת ירקות ופירות הם ברורים: הם עשירים בוויטמינים ובמינרלים. לא מעט ילדים "נתקעים" עם ירק או שניים שהם אוהבים, לרוב מלפפון ועגבנייה - אל תנסו להלחם בזה. ואני טוענת שזה עדיף מכלום, מה גם שילדים עשויים להיפתח בהמשך ולהוסיף עוד ירקות. בזירת הפירות המצב פשוט יותר בשל המתיקות של הפרי, אבל אם ילד אוכל רק בננות, למשל, זה בסדר גמור. ועוד מילה לגבי פירות: נכון שלא צריך לאכול מהם ללא הגבלה בשל הסוכר שיש בהם, מסוג פרוקטוז, אבל נאמר שאם כל צריכת הסוכר של הילדים תהייה אך ורק מפירות ולא ממתקים המצב מצוין".

 

חלבון - "גם זו קבוצה גדולה, שכוללת קטניות, דגים, בשר, ביצים, חלב ומוצריו ועוד. חלבון הכרחי לגדילה ואני קוראת לה "חיל של בונים" של הגוף. ההמלצה של משרד הבריאות לגבי ילדים קטנים היא לצרוך מנת חלבון, דהיינו בשר, מדי יום - אבל גם מג'דרה למשל, שהיא שילוב של אורז ועדשים, יוצרת חלבון מלא ומעניקה לגוף אבני בניין חיוניות".

 

שומן - "בקבוצה הזו יש שומן טוב ושומן רע. שומן טוב כולל שמן זית, טחינה, אבוקדו ושאר שמנים מהצומח. בקבוצת השומן הרע אפשר למצוא שומן מהחי, שומן רווי, ויש ממנו הרבה בחטיפים למיניהם כמו גם בגבינות שמנות ובחמאה. עדיף כמובן לצרוך שומן מהסוג הטוב, וגם ממנו בכמות מדודה".

 

ממתקים וחטיפים - "בקודקודה של הפירמידה נמצאים הפיתויים האמיתיים של הילדים (והמבוגרים): כולל חטיפים וממתקים, שמהם צריך לצרוך ממש מעט. ההמלצה היא ממתק או חטיף אחד ביום. הם מלאים בכמויות סוכר פשוט ולא בריא ובנתרן ושומן רב. גם אנחנו יודעים להבחין בין ביסלי ומלפפון - אנחנו עלולים ליפול במלכודת "החטיפים בתחפושת": מאכלים שנראים תמימים למראה, למשל שוקו קנוי, מעדני חלב ממותקים, דגני בוקר מלאים בסוכר, חטיפי אנרגיה וכדומה. הם מעמידים פני מזונות בריאים, אבל מדובר בממתק לכל דבר. כדאי לנסות להרגיל את הילדים ליוגורט לבן טבעי במקום מעדן שוקולד, להכין שוקו בבית במקום לקנות".

 

לסיום מנדבת שדה-קון כמה טיפים חשובים:

  • לשתות אך ורק מים ולא משקאות מוגזים וממתוקים.
  • להגביל לממתק/חטיף אחד ביום.
  • להיות פעילים - ילדים זקוקים לפחות ל-60 דקות של פעילות פיזית ביום.
  • להעדיף בישול ביתי על פני מזונות מוכנים קפואים ומעובדים. המוכנים התעשייתיים מכילים הרבה יותר נתרן ושומן מאוכל מבושל.
  • לגוון את שולחן האוכל המשפחתי, כדי שילדים לא יבחרו אוטומטית בפחמימות פשוטות.
  • להוות דוגמה אישית - ילדים קולטים מסרים לא מילוליים טוב יותר מאשר מסרים מילוליים, ואם ההורים שותים קולה ולא נוגעים בירקות, זה הכיוון שבו יבחרו גם הילדים. 

 

מועדון לקוחות פעלטון
הצטרפו למועדון החברים של רשת המשחקיות ותיהנו ממבצעים, הטבות, משחקים והפתעות נוספות...

הקמת משחקיות ליזמים ועסקים

הקלק/י כאן למידע נוסף