הנקה למתחילים

מאת:מיה דובינסקי - פעלטון+

מערכת האתר       |       7/10/2013

כשאנו מדמיינים הנקה, בדרך כלל עולה בראשנו תמונה של אם נינוחה יושבת ומחייכת כשבזרועותיה תינוק די גדול שיונק משדיה בשמחה. רוב הנשים לפני לידה מאמינות שהחיבור של התינוק אל השד הוא מיידי ופשוט.

כמה אנו מופתעות לגלות את התמונה האמיתית: אם טרוטת עיניים, מנסה לחבר תינוק קטנטן וצרחן אל השד, התינוק לא מתחבר והאם מתוסכלת, סביבה בחדר ההנקה עוד עשרים אמהות שנמצאות במצב דומה או שהתינוק שלהן ישנוני ולא יונק. גם במקרה של תינוק ישנוני וגם במקרה של תינוק עצבני, פעמים רבות מתוך לחץ אנו מחליטות לתת לתינוקנו תוספים שאין בהם צורך וכך משתבש תהליך ההנקה ומתחיל מעגל שקשה לצאת ממנו.

 

כיצד נוכל להימנע מהמצב הזה?

בהנקה כמו בכל דבר בחיים, ידע זה כוח! אם נבוא מוכנים ונדע בדיוק למה לצפות נרגיש תחושה מסויימת של שליטה בתוך העולם החדש והלא מוכר אליו אנו נכנסים. הכרות עם דפוסי השינה של היילוד ביממה הראשונה יכולה לעזור לכם בהתמודדות עם המצב החדש וביסוס טוב של ההנקה:

מהלידה עד בערך שעתיים לאחריה: התינוק ערני ומוכן לינוק. זהו הזמן האידיאלי להנקה ראשונה, אך לא כל התינוקות מתחברים ויונקים בשלב זה.

שעתיים עד 20 שעות אחרי הלידה: התינוק נע בין שינה קלה ועמוקה לסירוגין. במידה והתינוק נמצא עם האם, הוא יתעורר לינוק מדי פעם, במהלך שינה קלה. אימהות רבות נותנות תוספות בשלב זה, מתוך מחשבה כי "התינוק אינו שבע רצון" על השד. קוראים לאופן ההנקה בשלב זה "הנקת אשכולות". הנקת אשכולות היא מצב בו התינוק יונק לכמה דקות כמה פעמים בשעה לאורך כמה שעות. זאת בניגוד לצפייה שיאכל ארוחה של עשר-עשרים דקות פעם בכמה שעות (גם זה יגיע, אבל אולי לא בשלושת החודשים הראשונים). המשמעות היא שהתינוק רוצה להיות על השד רוב שעות הערות שלו וגם להירדם על השד.

החל מ 20 עד 24 שעות אחרי הלידה: נראה ערנות מוגברת אצל היילוד אימהות שילדו בלילה עלולות לחוש עייפות.

  

הנקה תכופה חשובה מאוד לביסוס ההנקה בייחוד בחמשת הימים הראשונים להנקה בהם מערכת ייצור החלב מסתמכת על דרישת התינוק לקביעת כמות החלב בשד. מגע עור לעור וקרבה לתינוק בכל שעות היממה יקדמו את המטרה להניק לעיתים תכופות.

 

כמה התינוק אמור לאכול?

בעשר השעות הראשונות לאחר הלידה ישנם תינוקות שלא מתחברים כלל לשד, התינוק נולד עם "צידה לדרך", קיבתו בדרך כלל מלאה במי השפיר אותם שתה במהלך ההריון. את מי השפיר הללו הוא עלול לפלוט במהלך היממה הראשונה (ואז נראה פליטות גם אם התינוק לא ינק עדיין).

לתינוקות יילודים יש קיבה קטנטנה (בגודל האגרוף שלהם), לכן עליהם להתחבר לשד לעיתים קרובות.

תינוקות שמקבלים תחליפי חלב אם או חלב אם שאוב יקבלו ביממה הראשונה לחייהם רק 7-15 מ"ל בארוחה כל שלוש שעות לערך (החל מעשר שעות לאחר הלידה).

זוהי אמנם כמות קטנטנה, אך על מנת לינוק כמות זו מהשד יהיה עליהם להיות מחוברים למשך זמן רב.

האם זה נורמאלי שהתינוק שלי נמצא על השד כל הזמן? כן! התינוק שלך מחפש את קרבתך כעת ורוצה בעיקר להיות על השד. קבלי בהבנה את המצב וזכרי שהזמן הזה מוקדש לבניית הקשר ביניכם, אין לך עבודה לרוץ אליה וגם לא התחייבויות אחרות. אם תתמסרי לחלוטין לחוויה ותהיי בתוך הרגע תוכלי אפילו ליהנות מהימים הראשונים הללו. זכרי גם שמדובר במצב מאוד זמני וכל יום יהיה קצת יותר טוב מהיום הקודם.   

מועדון לקוחות פעלטון
הצטרפו למועדון החברים של רשת המשחקיות ותיהנו ממבצעים, הטבות, משחקים והפתעות נוספות...

הקמת משחקיות ליזמים ועסקים

הקלק/י כאן למידע נוסף