רשת משחקיות פעלטון
מאת: מיה דובינסקי

  

גיל 6 שבועות

בגיל שישה שבועות הרכב החלב משתנה. מהלידה ועד גיל שישה שבועות היחס בין מי החלב לשומנים בחלב הוא 90% מי חלב ו 10% שומנים. לאחר בערך שישה שבועות, השומנים תופסים מקום קצת יותר גדול ומגיעים ל 20% מהרכב החלב. שינוי זה, אף שהוא נראה קטן, יכול להיות מאוד משמעותי לתינוק. ההסתגלות לשינוי בהרכב החלב יכולה להיות מלווה בכאבי בטן, בגזים ובהתפתלות על השד. בגיל זה נראה גם הפחתה משמעותית בכמות היציאות (אפילו רק פעם בשבוע), אז אל דאגה!

מה עושים? צריך להיעזר בסבלנות, לחשוק שיניים ולחכות עד שהתקופה תעבור. בינתיים אפשר לנסות ולהקל על כאבי הבטן והגזים על ידי תנועה מרובה (למשל על ידי נשיאת התינוק במנשא תוך כדי הליכה) ועל ידי תנוחות שונות (למשל קירוב הרגליים אל הבטן, או "נמר על עץ"). ישנם גם עיסויים שניתן ללמוד על מנת לסייע בהקלת כאבי הבטן.

המשיכי להניק לעיתים קרובות ועל פי דרישה, ההסתגלות תתרחש מעצמה.

  

קפיצות גדילה

קפיצות גדילה הן פרקים של כ-48 שעות בהם ישנה יניקה מוגברת של התינוק. התחושה שאימהות מדווחות עליה בפרקים אלו היא שהתינוק נמצא על השד כל הזמן.

היניקות התכופות והממושכות בקפיצות הגדילה הן צורך ביולוגי של התינוק להגביר את כמות החלב הזמינה לו בשד בשל צרכיו המשתנים. כמות החלב בשד תלויה בדרישה, התינוק מגביר את הדרישה באופן דרמטי ובעצם יוצר מאגר גדול יותר של חלב בשד להמשך ההנקה.

קפיצות הגדילה מתרחשות בגילאים שלושה שבועות, שישה שבועות, שלושה חודשים ושישה חודשים. ישנם תינוקות ש"קופצים" בגילאים קצת שונים.

 

מה עושים?

  • נסי לבלות כמה שיותר זמן עם התינוק במגע עור לעור
  • התכונני להנקה ממושכת על ידי הכנת אוכל ושתייה בהשיג יד.
  • דאגי לעצמך לבידור כגון סרט טוב להעביר את שעות ההנקה (גם בלילה).
  • השתדלי להניק במקום נוח בו תרגישי שאת יכולה להירדם עם התינוק בבטחה.
  • אם הדבר מתאפשר, גייסי תמיכה מהסביבה. דחי דברים שאינם דחופים להמשך השבוע. קפיצת גדילה איננה זמן טוב להשלמת משימות.
  • אם יניקה ללא הרף נמשכת מעבר ל48 שעות או מלווה בפצעים ואי נוחות בשד, פני לעזרה של איש מקצוע. ייתכן שלא מדובר בקפיצת גדילה.
  • השתדלי לא לתת תמ"ל בשלב זה כי עלול להיווצר מחסור בחלב.
  • הוכח מחקרית כי תוספת של דייסה לחלב התינוק לא שינתה את דפוסי השינה.

 

גיל שלושה חודשים

עד היום הצליח תינוקך לראות למרחק של כ20 ס"מ, בדיוק המרחק בין פניו ובין פניך כשהוא נמצא על השד! בערך בגיל שלושה חודשים משתפרת ראייתו של התינוק. השיפור בחוש הראייה משפיע מאוד על ההנקה.

התלונה השגרתית של אימהות בגיל זה היא "במשך היום התינוק יונק לפרקים קצרים מאוד ונראה חסר סבלנו על השד אך בלילה הוא מרבה להתעורר ולינוק ואני לא ישנה. היה לנו סדר יום וכעת הוא נהרס"

כיצד הראייה קשורה לעניין? כאשר החושים של התינוק מתפתחים ויכולותיו משתפרות הוא מקבל עושר של גירויים חדשים. הסקרנות הטבעית שלו מתעוררת והוא רק רוצה להסתכל בעולם החדש שגילה. התינוק מתעניין מאוד בסביבה ונהיה חסר סבלנות על השד. בלילה, כאשר הגירויים מעטים, הוא מוכן להיות על השד לפרקים ארוכים יותר וכך הנקות הלילה מתגברות בגיל זה.

 

מה עושים?

  • נסי לצמצם גירויים בשעת ההנקה במשך היום. ניתן אפילו להניק בחדר חשוך או להשתמש בסינר הנקה או בחיתול.
  • קבלי בהבנה את הנקות הלילה. היניקה המוגברת בלילה היא זמנית- סדר היום יחזור בקרוב למסלולו. הניקי במקום בו את מרגישה ביטחון להירדם עם התינוק.
  • זהו גיל לא מתאים להתערבויות בשינה. כדאי להמתין עם הניסיון לעצב את שנת התינוק לגיל מאוחר יותר.