רשת משחקיות פעלטון
מאת: מיה דובינסקי - פעלטון+

אחת התלונות השכיחות של אימהות מניקות היא שהן לא יודעות כמה אכל התינוק. חוסר הידיעה יכול לגרום לאמהות רבות לבחור בתחליפי חלב למרות שיכלו להניק באופן מלא. אכן יש מסתורין האופף את הכמות המדויקת של חלב אם  שתינוקך מקבל בכל הנקה, אך יחד עם זאת ישנם מספר רמזים שיכולים לעזור לנו לדעת בביטחון שהתינוק מקבל מספיק חלב:

  • מספר הנקות: אם ישנן 8-12 הנקות ביממה זהו סימן טוב לכך שכמות מספקת של חלב מגיעה לתינוק.
  • יציאות: מהיום הרביעי לאחר הלידה, נרצה לראות 5-6 חיתולים עם שתן. איך יודעים שיש שתן? על מנת ללמוד את משקלו של חיתול רטוב שפכו בערך 30 מ"ל מים לחיתול והשוו את המשקל של החיתול הרטוב לחיתול יבש. צבע השתן חשוב גם הוא, אם השתן בצבע צהוב כהה ייתכן וזהו סימן שהתינוק לא מקבל מספיק נוזלים. השתן צריך להיות שקוף עד צהוב מאוד בהיר. הצואה צריכה להפוך לצבע צהוב חרדלי (יכול להיות גם גוונים של ירקרק) עד היום החמישי מהלידה. אנו מצפים ל 3-4 יציאות כאלו ביום (לפעמים תוך כדי הנקה) מהשבוע ה-6 ייתכן כי קצב היציאות ירד דרמטית אפילו לפעם בשבוע!!!
  • התינוק ערני ורגוע מספר שעות ביום (יכול להיות שיהיה רגוע רק על הידיים ולא בעריסה, זה טבעי) חשוב לראות שהוא מתעורר לבד משינה כדי לאכול. אם התינוק ישנוני מדי ולא מתעורר לינוק לאורך שעות רבות זהו סימן שיש לפנות לרופא וגם שיתכן והוא איננו מקבל מספיק הזנה.
  • התשובה בכף היד: פעמים רבות נראה שתינוק רעב מאגרף את ידיו. כשהוא שבע הוא פותח אותן (ניתן להבחין שהיד משוחררת אפילו עם האצבעות עדיין מקופלות מעט).
  • התינוק מתחיל לעלות במשקל החל משלושה ימים אחרי הלידה וממשיך בעלייה מתמדת: תינוקות יכולים לאבד עד 7% ממשקלם במהלך שלושת הימים הראשונים לחייהם. איבוד משקל מעבר לכך דורש התערבות רפואית. תינוק בריא שנולד במועד אמור לחזור למשקל הלידה שלו ולהתחיל לעבור אותו עד שבועיים מהלידה.  
  • השדיים שלך מרגישים טוב, ללא פצעים, גושים או גודש ורכים יותר לאחר ההנקה: שדיים גדושים הם סימן לכך שחלב לא מגיע אל התינוק. גם פצעים על הפטמה יכולים להצביע על בעיה ביניקה. אם השדיים רכים יותר לאחר ההנקה אנו יודעים שהחלב התרוקן מהם ועבר אל התינוק.

אם מצאת את כל ההוכחות האלו לכך שתינוקך אוכל את יכולה להיות רגועה ולדעת שהוא מקבל את כל מה שהוא צריך. גם אם אחד מהרמזים חסר צריך לבדוק את העניין ויכול להיות ש"אין לי מספיק חלב" זו לא הסיבה. לעיתים תינוק יכול להיות עצבני או לא לתת צואה ושתן מסיבות שונות ויש לבדוק אותן לעומק בעזרת אנשי מקצוע. אם את מרגישה שמשהו לא בסדר פני לרופא וליועצת הנקה לברור העניין.

 

המפתח: בטחי בתינוקך שיסמן לך במקרה שחסר לו דבר מה. היי קשובה לסימנים שתינוק מראה ואת תדעי אם הוא שבע מסופק ומרוצה. זכרי שבכי הוא סימן מאוחר לרעב שימי לב מתי התינוק "מחפש" את השד ומסמן שהוא רעב.