"כי אמא שלי, כי אמא שלי
היא אמא הכי נהדרת
את אמא שלי, את אמא שלי
לעולם לא אחליף באחרת."
האמא הטובה ביותר: הורות אידיאלית והתפתחות
מאת: מיה דובינסקי - פעלטון+
האם האמא האידיאלית משתמשת בטיפול חלופי (גן או מטפלת)?
אין אמהות טובה או רעה יש רק מידת התאמה. מהו "טיפול רגיש"?
נתחיל מההתחלה: תקופת העוברות
ילדים מגיעים לעולם עם מטען האבולוציה נטיות ויכולות. ניתן להבחין בהבדלים בין עוברים - בגודל פיזי, תנועתיות, ותגובתיות.
ייחודיות של תינוקות עם הלידה:
מבחן אפגר דקה וחמש דקות לאחר הלידה
הפריט הנבדק ציון 2 ציון 1 ציון 0
קצב פעימות הלב 100-140 פחות מ100 לא מורגש
מאמץ נשימתי בכי חזק נשימה איטית אין נשימה
תגובות הרפלקסים תגובה נמרצת תגובה חלשה אין תגובה
תח שרירים גמישות, האיברים חולשה והעדר רפיון
צבע הגוף הגוף לגמרי ורוד גוף ורוד וגפיים גוף כחול
ציון 7-10 מצב טוב
נמוך מֵ5- חשש לבעיות התפתחות
מנמוך מ3- חשש לחיי הילוד.
רגישות ההורה למאפייני הילד מאפייני הטמפרמנט (מזג):
n רמה של פעילות מוטורית
n קצב הסתגלות לשינויים
n התקרבות או התרחקות מדברים חדשים
n סף רגישות
n עוצמת תגובה
n ריתמיות של תהליכים פיזיולוגיים
n שכיחות של מצבי רוח
n היסח דעת
n התמדה
n הן משפיעות על תהליכי ההסתגלות של הילד.
n הן משפיעות על התנהגות ההורים.
כיצד משפיעות התכונות איתן נולד הילד?
n הן משפיעות על תהליכי ההסתגלות של הילד.
n הן משפיעות על התנהגות ההורים.
מי ממאפייני הטמפרמנט קשור להישגים מאוחרים יותר בבית הספר?
n התמדה, מידת הפעלתנות והמוסחות.
מכל מאפייני הטמפרמנט יכולת ההתמדה מנבאה הכי טוב את ההצלחה בכיתה א'. רמת פעילות גבוהה מאוד וסף מוסחות נמוך נקשרו עם הישגים נמוכים. אצל ילדים עם אינטיליגנצייה נמוכה משתנה ההתמדה ניבא יותר את ההישגים.
דוגמאות לקשר בין מאפייני הילד והתנהגות הסביבה
n הבדלים בקצב היניקה של תינוקות, קשורים להתנהגות האוהבת שמגלה האם בזמן ההאכלה.
n אימהות מגיבות חיובית לילדים אקספרסיביים וברגשות שליליים יותר לילדים סגורים.
n תינוקות יותר פסיביים נטו להיות בעלי היקשרות חרדה דו משמעית עם אימותיהם.
בכל אנטראקציה בין הורה וילד אפשרויות רבות להגברת ההתנהגויות, הן של ההורה והן של הילד.
תעסוקת הורים והשלכות להתפתחות
טיפול חלופי- כל טיפול שאינו האם. הבחירה לתת את הילד לטיפול חלופי נובעת מאילוצים שגורמים להורים לבחור את הרע במיעוטו ובשל כך רגשות אשמה.
השלכות אפשריות של הטיפול החלופי בגיל צעיר
- משמש כקרש קפיצה להתפתחות הילד. הזדמנות לאינטראקציה חברתית עם בני הגיל. הזדמנות ללמוד מיומנויות, כמו למשל קיום משא ומתן.
- ההשלכות הן לטווח קצר- התקדמות של הילד כמו גם ההשלכות השליליות פגות בהמשך .
- יתכן כי ישנן השלכות לטווח ארוך .
- משתנים רדומים שצצים בשלב מאוחר יותר: תופעות חדשות כמו הרגלי עבודה טובים יותר בכניסה לגן.
מחקר nichd
עקב אחר יותר מ1000 ילדים מהלידה ועד כיתה ו' ב10 מדינות בארה"ב. מטרת המחקר היתה לבדוק את ההשלכות החיוביות והשליליות של סוגי טיפול שונים על התפתחות הילד. המחקר השתמש במגוון כלים ובדק בנקודות זמן שונות.
תוצאות:
ילדים שזכו לטיפול רגיש מהוריהם לצרכים שלהם זכו לציונים גבוהים יותר בהתפתחות רגשית ללא קשר למסגרת.
המשתנה "יציאה לטיפול חלופי" לא נמצא כמשפיע על ההתפתחות.
משתנים שנמצאו כמשפיעים:
- סוג המסגרת: מסגרת איכותית הביאה לתוצאות גבוהות יותר בכל המדדים מאשר ילדים שנשארו בבית.
- זמן שהות במסגרת: ילדים ששהו יותר מ30 שעות במסגרת החלופית גילו ציונים גבוהים יותר במדדים הקוגניטיביים והשפתיים בגיל 3-2 אך בגיל 3-4 הם היו גבוהים יותר בבעיות התנהגות על פי דיווח המטפלות. ממצא זה בלט יותר אצל ילדים שהיו במסגרות גדולות.
- ילדים שבילו יותר מ20 שעות במסגרת החלופית היו בסיכון גבוהה יותר להתקשרות לא בטוחה.
- ילדים שהוכנסו לטיפול חלופי לפני גיל שנה היו בסיכון גבוהה יותר להתקשרות לא בטוחה.
מחקר של הטסון וארונסון מצא שאין השפעה ליציאת האם לעבודה על התפתחות הילד. משתנה הזמן לא נמצא כמשפיע אלא מה קורה בזמן שהאם עם הילד- האם זהו "זמן איכות" ילדים שבילו את כל שעות היום עם אם שלא גילתה הורות רגישה לא גילו יתרון קוגניטיבי.
המחקרים חד משמעיים- איכות הזמן שההורה מבלה עם הילד משפיע יותר מכמות הזמן.
השלכות הטיפול החלופי תלויות במשתני הילד:
- גיל- לפני או אחרי גיל שנה.
- מין- כרגע אין מחקרים שמראים הבדלים בין המינים.
- אופי- המסגרת יכולה להגביר תכונות אופי או לשנות אותן.
- רמה התפתחותית- ככל שרמת ההתפתחות נמוכה יותר הסיכוי לשיפור בזכות הטיפול החלופי גדולה יותר.
- צרכים מיוחדים- המסגרת צריכה להתאים.
- משך זמן השהיה בטיפול
- רקע סביבתי.
טיפול חלופי איכותי:
1. המטפל: מגלה היענות לצרכי הילד, אינטראקציות מילוליות משמעותיות, דיבור על חוויות הילד ולא דיבור הוראתי, דיבור עם הילד ולא אליו.
2. יציבות הצוות.
3. יחס ילד- מטפל, ככל שהקבוצה קטנה יותר כך הסיכוי לאינטראקציה משמעותית גדול. עד גיל שנה היחס הרצוי הוא אחד לארבע. עד גיל חמש היחס הטוב הוא 4 עד 7 ילדים למטפל.
4. צעצועים ופעילות חשוב אך לא מרכזי, חשובה יותר היא התאמתן לגיל.
5. השתלמות של הצוות- חשוב אך לא נכנס להגדרה של טיפול איכותי.

מיה דובינסקי: maya@zulazu.co.il | 052-8600526 |