רשת משחקיות פעלטון
מאת: מיה דובינסקי - פעלטון+

האם התבוננתם פעם על גור של חיה בטבע ותהיתם "כיצד ייתכן שהוא יוצאת מרחם אמו ומיד מדלגת ומקפצת?". מהי הסיבה לכך שתינוקות אדם נולדים כל כך רכים, שבריריים ובלתי מפותחים?

 

לפני כמיליון שנה משקל היילוד הממוצע היה 1.600 ק"ג ונפח מוחו 400 סמ"ק. מאז, גדל נפח מוחו של היילוד פי שניים. המוח גדל משום שהאדם החל להשתמש בכלים, אבל האגן נשאר דומה ברוחבו ולכן העובר צריך לצאת מהרחם בשלב התפתחותי מוקדם יחסית. על מנת להגיע למצב בו נולדים שאר היונקים היה צריך התינוק האנושי להישאר עוד כשנה ברחם!

לכן, התינוק נולד מעיין "פג" שתלוי לחלוטין בהוריו. מכאן מגיעה תיאוריית הטרימסטר הרביעי : השד הוא חבל הטבור החדש בשלושת החודשים הראשונים שהם למעשה המשך ההריון. בתקופה זו התינוק זקוק לקרבה רבה לאמו. גם האם זקוקה לקרבה לתינוק כדי להפריש את ההורמונים שהופכים אותה לאמא. הקרבה הבלתי מוגבלת וההיענות המהירה והיעילה לצרכי התינוק תקדם את פיתוח תחושת הביטחון שלו בעולם.

 

כיצד נראה הטריימסטר הרביעי?

התינוק יכול להיות חסר שקט אם לא נמצא על או בקרבת הוריו.

התינוק מחפש את התנועה שחווה ברחם ולכן קל להרגיע אותו בעזרת תנועה- הקפצה על הידיים או על כדור, תנועה במנשא וכדומה. התינוק מעוניין להתחבר לשד לעיתים קרובות (הפער המדובר של שלוש שעות בין הנקה להנקה נכון בעיקר לתמ"ל) חלב אם מתעכל במהירות וקיבת התינוק מכילה כ15 מ"ל חלב אם בלבד.

כדאי לאפשר לתינוק גישה בלתי מוגבלת אל השד ולא לצפות ממנו "לפתוח פערים" בשלב זה.

  

המפתח- להיענות בזריזות וביעילות לצרכי התינוק ולאפשר לו להיות במקום בו הוא מרגיש הכי בטוח, עליך.