רשת משחקיות פעלטון

אחת המיומנויות המשמעותיות להתפתחות תקינה של ילדים הינה מערכת שיווי המשקל. מערכת זו אחראית על היציבה והאיזון של הגוף במרחב ומאפשרת את תחושת היכולת של הילד להתנסות ולהתמודד עם אתגרים שונים בבטחון. בנוסף, למערכת זו השפעות הן על היכולות המוטוריות של הילד והן על הפן ההתנהגותי - רגשי. מחקרים מצאו כי קיים קשר בין הערכה עצמית נמוכה ותחושה של חוסר מסוגלות לבין מע' שיווי משקל נמוכה. מערכת זו ממוקמת באוזן ועל כן, בכל פעם שהראש משנה מיקומו במרחב והגוף נדרש לאזן את עצמו כנגד כוח הכובד מערכת זו משתכללת ומתפתחת.

 

ילד בעל מערכת שיווי משקל תקינה הוא ילד שלא מפחד מאתגרים, הוא ייעז, יתמודד ונראה אותו בגן שעשועים או במשחקיה רץ, קופץ, מטפס ומתנסה במתקנים השונים ללא חשש. הוא נהנה לאתגר את המערכת הזו ולכן יתנסה במתקנים חדשים הדורשים יכולות של איזון, וישתף פעולה בשמחה רבה עם משימות ומסלולים מאתגרים. לעומת זאת, קושי במערכת זו ישפיע על כל תחומי החיים הן בפן המוטורי, בתעוזה, ברצון להתנסות בדברים חדשים והן בפן הרגשי, ביכולת להתמודד עם שינויים ומצבים חדשים בכוחות עצמו.

 

הפחד מנפילה ואיבוד שיווי משקל הינו פחד אמיתי אך ניתן לראות שכל ילד מגיב ומתמודד בצורה שונה במצבים מעין אלה. מעבר לכך שכל ילד הינו בעל אישיות שונה, טמפרמנט וערכים שונים שספג מסביבתו, יש משמעות גדולה ליכולות המוטוריות והחושיות המשלימות את התמונה ובעלות השפעה רבה בהתמודדות עם מצבים מעין אלה.

 

המשחקיה, מעבר להיותה מקום של כיף ובילוי משותף, מספקת אינספור מתקנים שמאתגרים את המערכת הזו ע"י התמודדות עם קרקע לא יציבה והצורך לאזן את הגוף. במשחקייה אנו מאפשרים לילד להתאמן, לשכלל את יכולותיו ולשפר את ההתמודדות שלו עם סיטואציות שונות שהחיים מזמנים לו.

דוגמאות למתקנים: עמידה/ישיבה על צלחת וסטיבולרית, קפיצה על טרמפולינה, מעבר על גשר חבלים, הליכה על קורה ועוד מתקנים רבים נוספים.

אפשרויות אלה יחד עם היותה של המשחקיה רכה ומוגנת הופכת אותה למקום נהדר להעביר בו זמן איכות וכיף עם הילדים ובד בבד לפתח ולשכלל מיומנויות של שיווי משקל.