רשת משחקיות פעלטון
מאת עדי פליפ

הצלחת הוסטיבולרית הינה כלי נהדר לפתח ולשכלל מיומנויות של שיווי משקל בכל גיל. ההתמודדות עם שהייה על קרקע לא יציבה מחייבת את הילד להגיב, להתמודד ולאזן את גופו כדי לשמור על שיווי משקל.

 

תינוקות עד גיל ישיבה, יכולים לשכב על הבטן, תוך כדי שההורים מטים את הצלחת בעדינות קדימה, אחורה, ימינה ושמאלה או מסובבים אותה באיטיות. התינוק מרגיש את התנודות העדינות של הצלחת וחייב להגיב בהתאם עם גופו וכך שריריו מתחזקים ומערכת שיווי משקל מגיבה אף היא ומתפתחת.


תינוק יושב או ילד יוכלו לחוות את הצלחת בישיבה: ישיבת סיכול, ישיבה שלמה (שתי רגליים ישרות עם פישוק ברוחב אגן) או ישיבה על הברכיים. גם פה המטרה היא להרגיש את תנודות הצלחת ולהגיב ולאזן בהתאם.

 

תינוקות הולכים וכמובן לילדים בכל גיל יכולים לעמוד על הצלחת (פישוק רגליים ברוחב אגן) ולנסות להתמודד בדרך זו.

 

ככל שהבסיס שלנו רחב יותר כך אנו יציבים יותר ונדרשים פחות להפעיל את מערכת שיווי משקל. שכיבה על הבטן יוצרת בסיס רחב ובטוח לעומת עמידה, שהבסיס שלנו מצטמצם לשתי כפות הרגליים ואז אנו נדרשים לעבודת שיווי משקל יותר מפותחת. אם נבחר בעמידה או בישיבה חשוב לפתוח פישוק גדול ברגליים ובכך להגדיל את הבסיס שלנו ולהפחית את הצורך לשימוש ביכולת האיזון. על כן, כדאי לשמור על פישוק תקין ברוחב אגן, כדי למצות את יכולת האיזון ולשכלל את המערכת.
בשלב האחרון והמשוכלל ביותר, ניתן לשלב כמה מיומנויות ביחד. לדוגמא, לעמוד על הצלחת מול לוח פעילות הדורש מיומנויות של מוטוריקה עדינה ולהתמודד גם עם הלוח או פאזל תוך כדי איזון הגוף.