רשת משחקיות פעלטון
מאת עדי פליפ

תינוקות וילדים לומדים להעריך את יכולותיהם ולהאמין בעצמם דרך התנסות. התמודדות עם קושי, שינוי ופתרון בעיות יוצרים תחושת מסוגלות שמובילה לעצמאות ולנסיונות חוזרים בעתיד. ברגע שהתינוק / ילד חווה הצלחה ותחושת הישג, הוא יעז יותר וינסה יותר.


מיום שתינוק נולד הוא עובר חוויות שחושפות אותו לעולם ודורשות ממנו הסתגלות, כאשר הוא לומד להסתגל לעולם ולשינויים (ולא להפך) תוך תחושת בטחון של ההורה, מתפתחת עצמאות. חשוב לציין, כשאנו מדברים על ילד עצמאי, אין הכוונה לילד שצריך להסתדר ללא עזרה, אלא על ילד שמרגיש בטוח דיו לנסות, למצוא פתרונות, תגובות ודרכי פעולה לסיטואציות שונות. הוא יודע להתאים את עצמו לסביבה בה הוא נמצא. נאפשר לילד להתמודד בעצמו ונהיה שם כדי לתמוך, לעודד ולחזק.

 

בטחון עצמי נמדד ביכולת להתמודד עם קושי, היכולת לא להיבהל מכשלון, ולהמשיך לנסות ולהתנסות, ליהנות מהתהליך והדרך ולא רק מהתוצאה הסופית. כולנו רוצים לגדל ילדים עם בטחון שמודעים ליכולות שלהם, לייחוד ולאיכויות שלהם, שמעיזים להתנסות בדברים חדשים, שלא נותנים לכשלון לאיים על תחושת הערך שלהם ויודעים להמשיך תמיד עם הפנים קדימה. ילד שידע להתמודד עם כל האתגרים שהמציאות מספקת. כהורים, יש ביכולתנו לללמד, לכוון ולצייד אותם בארגז כלים לקראת ההתמודדיות שעוד נכונות להם היום ובהמשך. בכל גיל (החל מהינקות) יש התמודדויות, אתגרים ובעיות שהילד/תינוק נדרש להתמודד עימן, כל שעלינו לעשות הוא לאפשר להם, פחות לגונן, לא לעשות עבורם דברים שיש ביכולתם לעשות לבד, להעביר מסר שאנו סומכים עליהם ומאמינים ביכולותיהם ולעודד מהצד בלי הפסקה.

 

ההתמודדויות הן פשוטות וימיומיות החל מתינוק שמתהפך לבטן והיד שלו נשארת מתחת לבטן, תינוק שמתחיל לזחול ורוצה להגיע לצעצוע נכסף, ילד שאיבד את הכדור האהוב עליו ועד התמודדויות מורכבות יותר.  כהורים, נאפשר לסיטואציות להתרחש, לא נמהר לפתור אותן ולעשות עבור הילדים, לשלוף את היד ש"נתקעה", לקרב את הצעצוע הנכסף, למהר ולקנות כדור אחר במקום זה שאבד. התאמנו עם הילדים על היכולות האלה כבר מגיל ינקות במטלות היומיומיות, עודדו אותם ותנו להם להתנסות בוכחות עצמם.

 

המשחקיה הינה "מעבדה" מצויינת המאפשרת לניסוי הזה להתרחש דרך התנסויות מוטוריות מאתגרות, שכן הכל ממוזרן, רך ומוגן כך שאנו יכולים בלב שקט לאפשר לילד לנסות ולהתמודד עם אתגרים שונים מבלי לחשוש. ניתן לבנות להם מסלולים מאתגרים, לתת להם לטפס ולקפוץ, להציב בפניהם משימות שונות ומורכבות ולתת להם להתמודד בדרכם תוך שאנו מעודדים אותם מהצד ומעבירים מסר ברור שאנו מאמינים ביכולת שלהם וסומכים עליהם.