רשת משחקיות פעלטון
מאת עדי פליפ מנהלת תוכן פעלטון +

מוטוריקה עדינה היא היכולת לשלוט בשרירים הקטנים, היכולת להפריד בין האצבעות ולעבוד בעדינות ובדיוק. פעולות של מוטוריקה עדינה הן מגזירה, השחלה, אחיזת פינצטה ועד כתיבה ונגינה.

 

קיים קשר הדוק בין המוטוריקה הגסה (היכולת להניע את איברי הגוף בצורה מאורגנת ורצונית, בעיקר תנועה של המפרקים הגדולים) לבין התפתחות המוטוריקה העדינה. המוטוריקה הגסה מהווה את הבסיס לתיאום בין חלקי הגוף השונים וכאשר ההתפתחות תקינה תיווצר מודעות גוף טובה. המטוריקה העדינה נשענת על היכולות של המוטוריקה הגסה, שכן כדי שילד יוכל להפנות את משאביו לטובת פעולות עדינות כמו השחלת חרוזים או ציור, עליו לשלוט באופן מלא בפעולות התומכות (מוטוריקה גסה). עליו לשבת באופן יציב, להיות בעל חגורת כפיים חזקה ומערכת שיווי משקל מפותחת שתעזור לו לייצב את עצמו במרחב ורק כשכל אלה מתקיימים הוא יכול להתפנות ולעסוק בפעילויות מורכבות ועדינות יותר.

 

המשחקיה מאפשרת לנו לשכלל ולאמן את שתי המערכות גם יחד, שכן המשחקיה מאתגרת את המוטוריקה הגסה על שלל מתקניה השונים ובנוסף, לוחות הפעילות, פאזל חיות על הקיר והשחלת כדורים בצינור המצויים במשחקיות מאפשרים לתרגל את המיומנויות העדינות. אם נראה כי מיומנויות אלה נעשות בקלות ע"י הילדים, ניתן לאתגר אותן בעזרת שילוב של שתי המערכות ביחד, כמו התמודדות עם שיווי משקל יחד עם המיומנויות העדינות.
למשל: הילד עומד על צלחת וסטיבולרית (קרקע לא יציבה המצריכה איזון תמידי של הגוף) ובמקביל מרכיב את החיות בפאזל או סוגר את המנעולים בלוח הפעילות.


מעבר לכיף הגדול, המשחקיה היא מקום אמיתי ומצויין לשכלל ולשפר יכולות שונות!