רשת משחקיות פעלטון
מאת: ורד יפה חאיק, דיאטנית ומטפלת בהתנהגויות אכילה הורים וילדים

 

  1. שמרו על ארוחות מסודרות גם אם אין שגרה. כשאין סדר בדרך כלל אוכלים כמות שונה לעומת בשגרה. ילדים עם תאווה לאוכל ייטו לאכול יותר מדי וילדים ש'אוכלים כמו ציפור' ייטו לדלג על ארוחות ולאכול מעט מדי. הקפידו על קיומן של 5 ארוחות מסודרות: בוקר, ביניים, צהרים, אחה"צ וארוחת ערב. כאשר הילד יידע על המועד של הארוחה הבאה, הוא יהיה רגוע יותר וגם יצליח להתאפק ולא לנשנש.
  2. ירקות ופירות- הכינו צלחת פירות וירקות שטופים וחתוכים והציבו אותה במקום מרכזי. עגבניות שרי, פלפלים, קולורבי וכרוב, יחד עם תפוח, שזיפים, משמשים ודובדבנים...מראה שקשה להשאר אדישים אליו.
  3. הגבירו פעילות גופנית- בייביסיטר פעילה ונמרצת במקרה שהילדים לבד בבית שעות ארוכות, חפשו חוגי ספורט מותאמים לגיל או אפילו צאו החוצה לגני המשחקים בכל רגע שנעים ומתאפשר. עודדו משחקים פעילים גם בבית וגם בחוץ. קחו איתכם כדור, גומי, גירים צבעוניים למשחק קלאס, מטקות או כל דבר אחר אשר יעודד תזוזה.
  4. ארטיק בבריכה- לא כל ביקור בבריכה חייב להסתיים בארטיק. בעיקר אם מדובר על ביקורים תכופים. ואם כן מחליטים לקנות אחד, העדיפו ארטיק קרח. שאר הארטיקים עשירים בשומן וסוכר ועל כן גם ערכם הקלורי מאד גבוה. בנוסף, הארטיקים הגדולים מאד משביעים והילד עלול לאכול אותו על חשבון ארוחה מזינה יותר.
  5. ארטיקים בריאים- הכינו ארטיקים ביתיים משלל מיצי פירות קפואים. הרבה יותר בריא, גם נוזלים, גם פרי וגם טעים! 
  6. אכילה מחוץ לבית- כדי לשבור את השגרה, משפחות רבות בוחרות לאכול בחוץ: פיצה, פלאפל, ארוחה במסעדה או בבתי קפה. מעבר להוצאה הכלכלית חשוב לזכור שבמרבית המקרים, אכילה מחות לבית היא ארוחה גדולה יותר המכילה גם כמות גדולה יותר של קלוריות ולעיתים גם הערך התזונתי שלה ירוד. שימו לב לתדירות ולאוכל שבחרתם להזמין. העדיפו מאכלים בריאים יותר ודלים יותר בשומן. ותרו על שתיה מתוקה והעדיפו מים בכל הזדמנות.
  7. שתיה מספקת- ימים חמים, מחות לבית או במזגנים, גורמים לאיבוד נוזלים. הקפידו להציע לילדים מים באופן שוטף, הזכירו להם לשתות. אפשר להכין טבלה על המקרר ולבקש מכל ילד להדביק מדבקה על כל כוס ששתה, לבקרה על הכמות. 
  8. ואם לא מים- יש ילדים שפחות אוהבים מים. להם אפשר להציע מים עם מעט לימון או פלחי תפוז שנותנים טעם, תה צמחים קר, או במקרים מיוחדים, מים עם מעט תרכיז. העיקר שיישתו.
  9. שעות מסך- גם ילדים מאד צעירים היום מחוברים למסכים: טלויזיה, סמארטפונים וטבלטים. העדיפו להכין מלאי משחקים ופעילות יצריה מותאמת לגיל ולכוון את הילדים לצמצם את זמן הצפיה הפאסיבי. עם ילדים גדולים יותר, תאמו ציפיות. קבעו באילו תכניות הם יצפו ומתי הם קמיםומכבים את המסך. אחת הבעיות עם הצפיה בטלויזיה היא שהתכניות שם רצות זו אחר זו ברצף. מבלי לשים לב ניתן לשבת שעות, מחוברים למסך.
  10. בלו יחד במטבח- נצלו את זמן הביחד להתנסויות חדשות, להכנת מאכלים חדשים, בדיקה של מתכונים מיוחדים וטעימים אשר אינם בשגרה. קחו את הילדים לסיבוב בשוק או אצל הירקן והציגו בפניו (וגם רעננו לעצמיכם) ירקות ופירות אשר אינם זמינים ביומיום. עבדו עם הילדים במטבח ולמדו אותם להתנהל שם נכון.

 

ורד יפה חאיק, דיאטנית ומטפלת בהתנהגויות אכילה הורים וילדים