רשת משחקיות פעלטון
מאת: איריס ארצי, פיזיותרפיסטית, מאוחדת

משחקי כדור או שחיה, ריצה או תרגילי כוח: כל אלה יזיזו את הילדים שלכם מהמחשב וישפרו את הכושר והבריאות. מה חשוב לדעת כשבאים לבחור פעילות גופנית לילדים שלנו

פעילות שעות הפנאי של הילדים השתנתה בשנים האחרונות בצורה משמעותית, כשמשחקי הרחוב הולכים ותופסים נפח קטן יותר משעות הפנאי של הילדים והפעילויות בתוך הבית הולכות ומתרבות. מדינת ישראל מדורגת דרך קבע בין המדינות המובילות בעולם בשיעורי הישיבה מול המסך בקרב ילדים: ההשלכות המידיות הן השמנה וירידה בכושר הגופני של הילדים. לפעילות גופנית השפעות נפשיות וגופניות חשובות נוספות כגון הפחתת מתח וחרדה, חיזוק הביטחון העצמי, הגדלת יכולת הריכוז לזמן ארוך, שמירה על בריאות השלד, שנת לילה טובה יותר והקניית הרגלי חיים בריאים בשלב מוקדם; על כל אלה אנחנו מוותרים כשאנחנו מניחים לילדים שלנו לבלות כל כך הרבה זמן מול המסך.
מה חשוב לדעת לפני שבוחרים עם הילד את סוג הפעילות שמתאימה לו?
ראשית, כדאי להבין כמה מושגי יסוד. דרכם אולי כבר תקבלו רמז לגבי החוזקות של הילד שלכם - וגם מידע אודות מה שאולי חסר לו.

  • כוח: היכולת של מערכת התנועה של השרירים לגבור על התנגדויות וכוחות חיצוניים.
  • מהירות: היכולת לבצע תנועה בזמן הקצר ביותר לאורך מרחק נתון.
  • גמישות: טווח התנועה שקיים במפרק והיכולת לנוע בטווח זה בחופשיות.
  • קואורדינאציה: היכולת לתאם בין תנועות שונות, במטרה ליצור איזון תנועתי. למעשה כל תנועה דורשת קואורדינאציה.
  • שיווי משקל: היכולת לאזן את הגוף.
  • זריזות: היכולת לשנות את מצב הגוף במרחב במהירות ובדייקנות. אגב, לא מי שמהיר הוא בהכרח גם זריז (אך זריזות טובה דורשת גם מהירות טובה וגם קואורדינציה טובה).
  • קינסתזיה: תחושת התנועה. היכולת לחוש את המיקום של איברי הגוף בחלל מבלי להסתכל עליהם.
  • הרכב רקמות הגוף: היחס בין מסת השומן למסת הגוף הרזה.

בכל פעילות גופנית המרכיבים המרכזיים שונים, ולכן היא פועלת על תכונות גופניות אחרות.
עכשיו, נסווג את סוגי הפעילויות לפי היכולות שהן יודעות לחזק:

  • ריצה והליכה ספורטיבית: פעילויות אלו טובות במיוחד לשיפור סיבולת לב ריאה, בהתאם למשך זמן הפעילות ולעצימות שלה. מדובר בפעילות ספורטיבית פשוטה שניתן לבצע בקלות, ללא הכשרה מיוחדת וללא צורך במתקני ספורט. צריך לזכור שפעילות זו עובדת על שרירי הרגליים במיוחד ופחות על קבוצות שרירים נוספות. בנוסף, מומלץ לבצע את הפעילות על משטחים רכים כמו חול או כורכר, בכדי להפחית את שחיקת הסחוסים.
  • שחייה: לשחייה יתרונות רבים הטמונים בכך שבשחייה מופעלות קבוצות שרירים רבות בגוף. מדובר בפעילות אירובית קלאסית המשפרת את סיבולת לב הריאה. אמנם בפעילות בבריכה סובלים פחות מהזעה ותחושת החום האופיינית לפעילות בחוץ, אבל צריך לזכור שגם בשחייה מאבדים נוזלים וחשוב להקפיד על שתייה. הספורט הזה מחייב שחייה בצורה נכונה ומושכלת, מאחר ששחייה לא נכונה עלולה להוביל לכאבי גב ושרירים. החיסרון המרכזי בבריכה הוא היעדר הנגישות שלה בכל מקום, המחיר ובנוסף, לא כל אחד אוהב את הפעילות במים.
  • הרמת משקולות ואימוני כוח: פעילות זו מיועדת במיוחד לעיצוב וחיטוב הגוף וכן לפיתוח השרירים. בפעילות זו הדגש יותר על פיתוח השרירים ופחות על סיבולת לב ריאה. הכוונה היא לאימון כנגד התנגדות, ולא להרמת משקלים גדולים ופיתוח גוף שעלולים לפגוע בגדילה. יש להקפיד על טכניקה נכונה של ביצוע הפעילות בכדי למנוע נזקים לגידים ולמפרקים. בניגוד למקובל לחשוב, אימוני כוח אינם פוגעים בגדילה של הילדים.
  • פעילויות כמו כדורגל, כדורסל ומשחקי כדור קבוצתיים אחרים לרוב מבוססות על פעילות אירובית. פעילויות אלו משלבות בתוכם מרכיבים שונים של הפעילות הגופנית שכן הן דורשות ריצה, ספרינטים, שיווי משקל, קואורדינציה ועוד. המשחק הקבוצתי אף משפר כישורים חברתיים כלליים. כמובן שבפעילויות אלו הסיכון לפציעות עולה וחשוב להיזהר.

 

עכשיו אתם יכולים לבחור פעילות גופנית לילד שלכם באופן מושכל, שמתאים בדיוק לחוזקות שלו כמו גם לחלקים בו שאתם רוצים לשפר. אם, למשל , הילד שלכם מרגיש חלש ביחס לילדים בני גילו, אפשר להציע לו אימוני כוח. הוא זריז ואוהב לנוע במהירות? - הציעו לו פעילויות ספורט קבוצתיות כמו כדורסל, אבל אם יש לו גם נטייה ליפול להיפצע הרבה - יש ילדים כאלה - אולי כדאי לעניין אותו בשחייה. הוא צריך לחזק את הקואורדינציה שלו? - כנראה ששחייה היא התשובה גם כאן.


לסיכום, בבואכם לבחור את סוג הפעילות הגופנית שאתם רוצים שילדיכם יעסקו בה, יש להתייחס למכלול המרכיבים שלה ליתרונות ולחסרונות שלה. אל תשכחו: הדבר החשוב ביותר בפעילות גופנית הוא אלמנט ההנאה, כך שהילדים יבצעו אותה כמה שיותר ולאורך שנים רבות.