רשת משחקיות פעלטון
מאת: טל קבסה, מייסדת מאמאי- רפואה הוליסטית לילדים, מנהלת המסלול ל-"ליווי טיפול הוליסטי לילדים" בשיתוף מכללת רידמן לרפואה משלימה ואינטגרטיבית.

למה חשוב לילדים להיות פעילים מבחינה מוטורית?
פעם, כשהיינו קטנים, נהגנו לבלות שעות ארוכות בחוץ- משחקי גומי, קלאס, משחקי כדור, תופסת, מחבואים, ועוד משחקים שהמצאנו באותו הרגע ממש ושלרוב כללו אביזרים שהיו בהישג יד. נעליים, אבנים, קצת חול והיה לנו משחק.
וגם אם היה נדמה לכולם שרק העברנו את הזמן הרי שבאותם הרגעים עשינו "סטאז מעשי בכישורי חיים".
כלפי חוץ- שיחקנו והיינו פעילים מוטוריים אבל מתחת לפני השטח למדנו לנהל דיאלוג, להחליט החלטות, לוותר, להתאפק.
למדנו יצירתיות, המצאנו יש מאין, גילינו שתמיד אבל תמיד אפשר לעשות הרבה משום דבר.
פיתחנו יכולות וכישורים מוטוריים- התחזקנו גופנית, למדנו התנהלות במרחב- גם האישי שלנו וגם הכללי, אתגרנו את מערכת שיווי המשקל. וככל שהתחזקנו וראינו שאנחנו יכולים, רצינו עוד ועוד וגילינו את הכוח המניע הקיים בנו- המוטיבציה הפנימית.
למדנו תכנון תנועה, יישמנו דברים שדמיינו- מה שדרש מאתנו הרבה ריכוז, נחישות והתמדה, למדנו כיוונים, פיתחנו קואורדינציה, למדנו לספור, לחרוז חרוזים וכל אלה היוו את הבסיס לכישורי הלמידה שלנו.
למדנו שפה ופיתחנו תקשורת חברתית, השתייכנו לקבוצה ואלה לימדו אותנו את חשיבותה של אמפתיה וערבות הדדית, ערכים שיכולים להתפתח רק כאשר אתה חלק מקבוצה שאכפת לך ממנה.
השמנה כמעט לא הייתה חלק מחיינו, גם לא קשיים בשינה ועל הפרעות קשב וריכוז וקשיי למידה כמעט ולא שמענו. באופן כללי ניתן לומר שהיינו יותר בריאים.
כל אלה קרו רק בזכות העובדה שהיינו פעילים מוטורית בצורה מגוונת ואינטיסניבית.
ומה היום?
היום סביבת החיים מספקת הרבה פחות הזדמנויות לפעילות:
הילדים שלנו מבלים זמן רב מול מסכים, בישיבה או בשכיבה ולרוב גם אוכלים תוך כדי. ואת המוטוריקה העדינה זו המחייבת שימוש בכל כף היד והאצבעות, מחליף השימוש התכוף באצבע אחת.
אם פעם היינו עולים במדרגות היום יש מעליות וגם אם ילדינו הולכים לחוגים הרי שלרוב אנחנו מסיעים אותם בעגלות או ברכב כך שהם ממעטים ללכת.
ואם היינו עוזרים להורינו לסחוב את הקניות, הרי שהיום אנו עושים משלוחים.
התגלגלנו על סקטים וגלגיליות שדרשו מאיתנו המון כוח וקואורדינציה ברגליים. היום, יש סקיטבורד, הורבורד ואופניים חשמליים הדורשים מעט מאד כוח אקטיבי.

ולצד הקדמה וההתפתחות, ילדינו עלולים לשאת את המחיר- בתפקוד היומיומי שלהם. בבריאות, בהשמנה, בשינה, ביכולות הקשב וריכוז, בכישורי הלמידה ואפילו ביכולות החברתיות והרגשיות שלהם.

ולכן, ישנה חשיבות גבוהה בחשיפה למרחבים מוטוריים ומשחקיות המספקים חוויה מעשירה ומגוונת.
כיצד תוכלו להפוך את השהייה במשחקייה לחוויה מעצימה ומקדמת?
1. התבוננו בילדכם ובחנו באיזה מתקנים הם נוטים לשחק באופן קבוע ובאיזה אופן.
2. בחרו בכל בילוי מתקן אחד אליו הם לא ניגשים ביוזמתם וחשפו אותם אליו באופן הדרגתי- זה המקום בו ניתן יהיה לעורר שינוי וחיזוק גופני.
3. במתקנים החביבים עליהם- נסו לחשוב על גיוון תנועתי-למשל במישור משופע (מגלשה)- נסו לרדת מהשיפוע כשהראש כלפי מטה, נסו לעלות מלמטה למעלה בהליכת ארבע ואפילו לעמוד במרכז השיפוע ולשמור על שיווי משקל.
4. הקפידו על חשיפה מוטורית באופן קבוע, לפחות פעמיים בשבוע.

ניסיתם?
שתפו אותנו...

 

טל קבסה, מייסדת מאמאי- רפואה הוליסטית לילדים, מנהלת המסלול ל-"ליווי טיפול הוליסטי לילדים" בשיתוף מכללת רידמן לרפואה משלימה ואינטגרטיבית.