שבת אחים גם יחד

הבילוי במשחקייה הוא הזדמנות לחבר בין אחים גדולים וקטנים, ולייצר מצב שמקרב ביניהם  ומעודד אותם למשחק משותף. איך נעשה זאת?

 

 במשחקייה ניתן למצוא מגוון רחב במיוחד של פעילויות ואתגרים, שמצד אחד מטשטשים את פערי הגילים בין הילדים, ומצד שני מעודדים את הגדולים לקחת אחריות ואת הקטנים לראות באחיהם הגדולים מודל לחיקוי.

 

מי מכם לא נתקל במצב שבו הילד הגדול מטפס בקלילות על הסולם, ואילו הקטן מנסה ולא מצליח. הקטן מתוסכל, והגדול - מרגיש גדול.

או במצב שבו ההורה עוזר לקטן להתיישב על הנדנדה ומנדנד אותו גבוה, ואז הגדול רוצה שגם אותו ינדנדו, אבל נתקל בתגובה: "אתה כבר גדול, אתה יכול לבד".

 

שני המצבים טבעיים, והם חלק בלתי נפרד מהחיים. ההתמודדות איתם חשובה הן לגדולים והן לקטנים, ולמרות הקושי אי אפשר לדלג עליהם. חשוב לדעת, שיחסים בין אחים הם ההכנה הטובה ביותר ליחסים חברתיים ולהתמודדות עם מצבים מורכבים בחיים.

 

כיצד יכול הבילוי במשחקייה לתרום לחיזוק הקשר בין אחים?

  • הַציעו לגדולים יותר להשגיח ולהנחות את הקטנים בעת המשחק. שני הצדדים ירוויחו מזה: הגדולים ירגישו מועילים ובגרותם תודגש, הקטנים ייהנו מתשומת הלב וירגישו קרבה רבה יותר אל הגדולים. בהזדמנות זו הפנו את תשומת לבו של הגדול יותר להערצה של הקטן יותר כלפיו.
  • עודדו את הילדים לשחק במתקנים שבהם פער הגילים ביניהם פחות רלוונטי, כמו בריכת הכדורים, המגלשות והנדנדות.
  • אחים יכולים להיות שונים באופיים ובמזגם, והמשחקייה מאפשרת לכל אחד מהם להתבטא. פעם הדומיננטי יותר יוביל, ופעם הדומיננטי פחות יבחר מִתקן או משחק לפי טעמו. שבחו אותם על קבלת השונות וגילויי הסובלנות ביניהם.
  • כשאתם מבקשים מהגדולים לשחק עם הקטנים, השאירו להם "פתח מילוט" - אפשרו להם לסרב. אם הם רוצים לשחק לבד או עם בני גילם - זה לגיטימי. חבל לייצר מתח מיותר ביניהם.
  • אופן הפנייה שלכם אל הילדים משמעותי - עדיף להציע להם לשחק ביחד ולא לפקוד עליהם, כדי שידעו שהמשחק ביחד הוא זכות ולא חובה: "אולי תשחקו ביחד?"; "תוכל לעזור לי להשגיח על אחיך הקטן על הגשר?"
  • שבחו אותם על שיתוף, לקיחת אחריות, ויתור ועזרה הדדית.
  • אופי הפעילות במשחקייה הוא משחק חופשי ובחירה בין מתקנים, ולכן המשחקייה מזמנת מצבים שיכולים לטפח את יחסי האחים ולהעצים כל אחד מהם, אם רק נכוון אותם כראוי. נצלו את ההזדמנות ועזרו להם לכונן יחסי אחים טובים ומשמעותיים.